Saturday, 7 February 2015

LAYAR PERAHU




Jenis-jenis layar yang biasa diguna oleh Perahu di Nusantara.



1. Layar Tradisional.



   1.1. Layar Labun @ Layar Kacik @ Layar Kacip @ Layar Tupang


1.

2.


3. Perahu Janggolan


  1.2.   Layar Kolek


4.


  1.3.   Layar Tanjung / Semenanjung @ Layar Pukat @ Layar Terbang


5.


6. Perahu Bedar Luang Sudu Versi Layar Tanjung Dan Kemudi Kelek



7. Perahu Pukat


  1.4.   Layar Tanjak


8.



9. Perahu Padewakang



  1.5.   Layar Bangka


10.



11.




  1.6.  Layar Sabang


12.



13. Perahu Cemplok ? 



  1.7.   Layar Apit.


14.

15. Bedar Luang Sudu Versi Layar Apit Dan Kemudi Linggi 


16. Beberapa Lakaran Jenis Layar Tradisional Malayo-Polinesia



2. Layar Yang Dipengaruhi Oleh Tradisi Maritim Barat.

Layar-layar ini berasal dari Eropah, ia tetap dianggap sebagai layar tradisional kerana telah begitu lama digunakan di rantau sini. Pelbagai variasi telah lahir hasil dari pengubahsuaian yang telah dilakukan terutama pada cara aplikasi penggunaan tali-temali dan takal.


  2.1.  Layar Satu @ Layar Pucuk Jala @ Layar Tajuk (Bermuda)


17.


18. Perahu Lanca


  2.2.  Layar Sudu (Sprit Sail)


19.


20. Perahu Pankur


  2.3.   Layar Gap @ Layar Pinis (Gaff Sail)


21.


22.


  2.4.   Layar Nadir @ Layar Nadeh (Gunter Sail)

23.


24. Perahu Siak


  2.5.   Layar Andang/Ondang @ Layar Pesegi (Square Sail) & Layar Andang-Andang  @   Ondang-Ondang


25.


26. Lancang Kuning


27. Chialoup ( Sloop ) Dengan Layar Andang-Andang Yang Digulung.


  2.6.   Layar Topsil, Layar Terinkat dan Layar Cucur @ Layar Jib


28.  1.Layar Topsil 2.Layar Terinkat 3.Layar Cucur


Penggunaan tiga jenis layar di atas (Gambar Rajah No. 28) tidak diguna pakai secara bersendirian. Ia dipasang bersama-sama dengan layar jenis lain untuk membentuk sistem layar :- 
  
   a. Layar Topsil hanya dipasang dibahagian atas Layar Gap.
 
   b. Layar Terinkat @ Layar Batu dipasang pada tiang hadapan sistem layar bersumber        dari Eropah. 
 
   c. Layar Cucur dipasang sama ada dalam sistem layar Eropah mahu pun sistem layar        tradisional. (Lihat Gambar No.13 dan 15) 



3.  Sistem Layar                                                                                                                                 

Gabungan antara jenis-jenis layar membentuk sistem layar. Terdapat sistem layar yang menggunakan jenis-jenis layar tradisional tempatan keseluruhannya dan sistem yang menggabungkan layar tradisional dan Barat. Antara sistem layar Barat yang popular dan lumrah diguna di Nusantara hingga akhir abad 20 ialah 1. Sistem Selup. 2. Sistem Katar 3. Sistem Keci 4. Sistem Sekunar. 



  3.1.   Contoh Sistem Layar Tradisional


 29. Gabungan Layar Sabang Dan Layar Tanjak



  3.2.   Contoh Sistem Gabungan Tradisional Dan Barat


30. Gabungan Layar Tanjak, Layar Gap Dan Layar Cucur



  3.3.   Sistem Layar Bersumber Dari Barat.


      3.3.1   Layar Selup (Sloop Rig)


31.  1.Layar Gap 2.Layar Terinkat 3.Layar Topsil



      3.3.2   Layar Katar (Cutter Rig)


32. 1.Layar Gap 2.Layar Terinkat 3.Layar Topsil 4.Layar  Cucur


      3.3.3   Layar Keci (Ketch Rig)


33.  1.Layar Gap 2.Layar Terinkat 3.Layar Topsil 4.Layar Cucur


      3.3.4   Layar Sekunar @ Layar Berlapis @ Layar Tujuh (Schooner Rig)


34.  1.Layar Gap 2.Layar Terinkat 3.Layar Topsil 4.Layar Cucur
 

Layar Nadir telah menggantikan Layar Gap dan Layar Topsil dalam keempat sistem layar di atas, ie: Selup, Katar, Keci dan Sekunar sebagai layar utama dipenghujung era kegemilangan perahu layar. Mudah dan lebih praktikal menjadikannya popular di Nusantara. Layar Sudu dan Layar Satu sebagai layar utama untuk kegunaan perahu bersaiz besar agak kurang popular tetapi wujud dengan penggunaan yang terpencil.    

Penggunaan Jolong Anjung, Layar Cucur dan Layar Topsil dalam sistem Selup/Katar merupakan komponen pilihan untuk dipasang atau tidak oleh pemilik perahu. Layar Topsil juga tidak wajib bagi sistem Keci dan Sekunar. Keempat-empat sistem tersebut mempunyai versi yang tidak menggunakan Layar Cucur tetapi menggunakan Layar Terinkat yang bersaiz besar sebagai pengganti.   

Adaptasi penggunaan sistem layar Eropah yang lebih canggih seperti Layar Andang-Andang tiang berganda telah berlaku lebih jauh ke belakang ketika era penjajahan baru bermula. Maklumat penggunaan layar ini sangat sukar diperolehi kerana telah pupus lebih awal. Ianya hanya dapat dilihat dalam lakaran-lakaran perahu dan kapal yang kurang jelas milik Kerajaan Melayu silam.   

Merujuk kepada sistem-sistem layar "Fore And Arf" asal Eropah yang disebut di atas, ia dikenali mengikut kedudukan tiang diperahu, susun atur tinggi rendah antara tiang-tiang dan bilangan tiang, bukan mengikut jenis-jenis layar.   

a.   Sistem Selup :- Bertiang  satu  dan  tiang  berada  agak  kehadapan  berbanding           Sistem Katar.

b.   Sistem Katar  :-  Bertiang  satu  dan  tiang  berada  di pertengahan  perahu  untuk
      memberi ruang pemasangan layar tambahan.

c.   Sistem Keci   :-   Bertiang  dua  di mana  tiang  hadapan  lebih  tinggi  dari  tiang         belakang.

d.   Sistem Sekunar  :-   Bertiang dua di mana tiang hadapan lebih rendah dari tiang           belakang atau kedua-duanya mempunyai ketinggian yang sama.



35. Perahu Lambo : Sistem Selup = Layar Nadir + Layar Terinkat


36. Perahu Lambo : Sistem Keci = Layar Nadir + Layar Terinkat


37. Perahu Palari : Sistem Keci = Layar Gap + Layar Terinkat + Layar Topsil + Layar Cucur





38. Jenis-Jenis Layar Eropah


39. Sistem Layar Eropah (Fore And Arf)


40. Sistem Layar Eropah Sepanjang Zaman



Untuk Maklumat :-                                                                                                                                  

Kebanyakan layar dan sistem layar tradisional yang diguna di Nusantara adalah jenis teknik "Fore And Arf" Rig. Yakni, perahu layar yang sedikit sebanyak mampu belayar melawan angin. Oleh itu, pastikan layar-layar tersebut tidak disusun tepat melintang dengan lambung apabila memasang layar kemodel perahu kelak.                                                                                                                                                                  

41.

Bolehkah anda mengenali layar dan sistem layar di atas? (Gambar Rajah No. 41)
Perhatikan juga bentuk lambung?


Maklumat tambahan untuk mereka yang berminat; supaya awak-awak tidak keliru apabila menerima arahan dari Nakhoda, setiap bahagian perahu mempunyai namanya sendiri, ini termasuk tiang.  Oleh itu, layar perahu juga seringkali dinamakan mengikut nama kedudukan tiang tersebut.  


Nama Tiang :-

A.  Tiang Agung

B.  Tiang Penggawa

C.  Tiang Topan


42. Nama Tiang



4.  Nama Layar Mengikut Kedudukan Tiang

  4.1  Contoh 1.

         a.  Layar Agung :- Jenis Layar = Layar Tanjung

         b.  Layar Penggawa :- Jenis Layar = Layar Gap @ Layar Pinis

         c.  Layar Topan :- Jenis Layar = Layar Tanjung

43. Contoh 1


  4.2  Contoh 2

         a.  Layar Agung :- Jenis Layar = Layar Apit

         c.  Layar Topan :- Jenis Layar = Layar Apit


44. Contoh 2


  4.3  Contoh 3

         a.  - Layar Agung :- Jenis Layar = Layar Gap @ Layar Pinis
           
              - Topsil Agung
                                           
         b.  - Layar Penggawa :- Jenis Layar = Layar Gap @ Layar Pinis

              - Topsil Penggawa


45. Contoh 3


Lain-lain :-

Layar tradisional Nusantara zaman dahulu dibuat dari guni, anyaman mengkuang atau kajang.  Guna bahan  yang  boleh  disimulasi  menyamai bahan  layar  tersebut  untuk menambah keaslian layar replika perahu tersebut. 

Bersambung...........


Next : Nama Perahu



1 comment:

  1. Artikel yang menarik dan bermanfaat. Terima kasih atas ilmu, maklumat dan pengetahuan yang diberikan. Adakah tuan ada menulis tentang cara mengendalikan layar2 tersebut? Di antara layar2 tersebut manakah yang paling mudah dibuat ketika kita mempunyai sedikit bahan membuat layar? Manakah yang paling mudah dikendalikan dan paling berkesan supaya perahu atau kapal laju belayar? Terima kasih.

    ReplyDelete